Petru od nového mesiaca povýšia a stane sa nadriadenou 4 člennému tímu. S Emou, Marekom, Dušanom a Klárou doposiaľ robila na rovnakej pozícii a tak svojich kolegov lepšie pozná. Petra si ideálneho lídra vždy predstavoval ako človeka, ktorý dobre rozumie individuálnym potrebám každého jednotlivca vo svojom tíme a ktorý dokáže jasne komunikovať a delegovať svoje požiadavky. Presne takou líderkou by sa rada stala.
Možno si sa ocitol v podobnej situácii a rád by si lepšie porozumel kolegom, prípadne by si chcel zistiť čosi viac sám o sebe. Aj napriek našej individualite máme mnoho podobných vlastností, ktoré psychológom umožňuje rozdeliť nás do 4 základných typov osobností. Identifikácia typológie nám pomáha zistiť spôsob komunikácie, ktorej najlepšie rozumieme a rozpoznať naše silné a slabé stránky.
Nadchne ich každá nová situácia, podnet či možnosť nového zážitku. Sú veselí, plní energie a bezprostrední. Nestrácajú čas obavami a svoj deň radšej vypĺňajú množstvom rôznych aktivít. Problémy riešia impulzívnym rozhodnutím a brainstormingom. Výborne reagujú na nové skúsenosti a na zmeny, no dlhodobejšie aplikovanie zmien do praxe ich začne rýchlo nudiť. Sú spoločenskí, ľahko nadväzujú nové známosti a veľmi rýchlo sa stanú stredobodom pozornosti.
Ema bola predvčerom na prvej hodine SM systém cvičenia na chrbát a dnes o nej nadšene rozpráva svojim kolegom: „Dokonalé! Zapotila som sa a oddýchla si zároveň. Presne toto som potrebovala. Musíte to vyskúšať!“ Eme sa podarilo nadchnúť aj svojich kolegov a tí sa postupne poprihlasovali na spoločné cvičenie. Po dvoch týždňoch si kolegovia pri rannej káve pochvaľujú cvičenie a pýtajú sa Emy, kedy sa k nim pridá. Na čo ona odvetí, že SM systém cvičenie bolo síce fajn, ale oveľa viac sa našla v turistike.
Reflektori dôkladne pozorujú veci z rôznych uhlov pohľadu a zbierajú informácie viacerými spôsobmi. Mnohokrát sa držia v ústraní a pri riešení problému považujú za potrebné zozbierať čo najviac kompletných informácii a dôkladne ich rozanalyzovať. Preto majú sklon k odkladaniu dôležitých rozhodnutí a prijatiu definitívnych stanovísk. Sú pedantní, dôkladní a riadia sa heslom „dvakrát meraj a raz rež“. Často zvažujú všetky možné dôsledky svojich rozhodnutí a prihliadajú aj na to, ako budú vplývať na jednotlivcov. Môžu pôsobiť placho a pred vstupom do konverzácie si zistia jej smerovanie. Pozorne počúvajú a sledujú druhých pri akcii. Budia dojem pokojných, tolerantných ľudí plných pochopenia, ale rovnako môžu pôsobiť neosobne. Vždy konajú v širších súvislostiach, ktoré zahŕňajú minulosť i prítomnosť, skúsenosti iných, ako aj svoje vlastné.
Marek sa často zaujíma, ako sa majú jeho kolegovia, či je všetko v poriadku, aký mali víkend a ako sa darí ich rodinným príslušníkom. Úprimne sa o všetkých zaujíma, teší sa z dobrých správ a vždy si spomenie na narodeniny a meniny svojich spolupracovníkov.
Majú radi analýzu, syntézu, základné postuláty, princípy, teórie, modely a systémové myslenia. Najviac zo všetkého si cenia intelekt, racionalizmus a logiku. Nemajú sklon k emocionalite a radšej než subjektivite a neurčitosti, dávajú prednosť nepopierateľnej objektivite. Často si kladú otázky: „Dáva to nejaký zmysel?“, „Ako a s čím to súvisí?“ a „Aké sú základné východiská?“. Teoretici prispôsobujú a integrujú skúsenosti do komplexných, ale logicky správnych teórií. Problémy skúmajú krok za krokom vertikálnou, logicky správnou cestou a pri riešení problému uprednostňujú maximalizovanie istoty. Majú tendenciu byť dokonalými a neodpočívať, kým nie sú veci v súlade s ich racionálnymi schémami.
Dušan vedie meeting, na ktorý si pripravil presné podklady a do bodky vie, koľko času by mal venovať small talku, keďže je to „vraj“ potrebné, a kedy sa konečne venovať danej problematike. Vždy vyhodnocuje výsledok, ale aj správnosť postupu. Všetky riešenia posudzuje pomerom cena/výkon a vyberá to, ktoré je objektívne najlepšie.
Pragmatici sa tešia z nových nápadov, teórii a techník a ešte radšej ich aplikujú do praxe. Radi riešia rôzne situácie, sú konštruktívni a konajú rýchlo a zručne vo veciach, ktoré sa im páčia. Neradi obchádzajú problém a preto sú často netrpezliví v diskusiách, ktoré neprinášajú konkrétny záver. Hľadanie nových možností na problémy berú ako výzvu. Ich filozofiou je: „Vždy je možné nájsť lepšie riešenie“, „Je to dobré len vtedy, ak to funguje.“
Členovia tímu chodia s novými nápadmi najradšej za Klárou. Tá sa vypytuje na to, kde presne takýto postup funguje. Ak jej kolega odpovie, že v automobilovom priemysle, zatiaľ čo obaja pracujú v IT, prestane počúvať. Referencia je pre ňu totiž podstatná. Ak je však informácia relevantná, odloží všetko bokom a hľadá možnosti, ako nový nápad čo najlepšie aplikovať do firemných postupov.
Teraz, keď poznáš charakteristiky jednotlivých typov osobností, skús uhádnuť kto z Petrinho tímu využíva najradšej Outlook, Excel, Power Point a kto Word. Odpoveď nájdeš pod zhrnutím.
Širšie a detailnejšie rozdelenie typológii a praktický test, ktorý ti pomôže zistiť do ktorej skupiny patríš, nájdeš v článku Rýchla cesta, ako spoznáš svoju osobnostnú typológiou bez zdĺhavých analýz.
Ema – najradšej pracuje v PowerPointe. Pri tvorbe prezentácii používa energické farby, hravé animácie, trefné ilustrácie a videá.
Marek – vďaka kalendáru v Outlooku nikdy nezabudne na žiadny sviatok a vďaka chatu vie byť komukoľvek rýchlo k dispozícii.
Dušan – najobľúbenejším nástrojom je rozhodne Excel. Vďaka tabuľkách, grafom, správne nastaveným vzorcom a prepojeným zošitom má vždy k dispozícii bezchybnú analýzu.
Klára – najčastejšie využíva Word. Rýchlo a chronologicky si doň zaznamenáva nápady. Ide jej o výsledok, nie o formu.