Olívia vlastní malú spoločnosť, ktorá sa zaoberá výrobou zdravých sladkostí. Snaží sa držať krok s dobou a preto sa s tímom rozhodli rozšíriť sortiment o niekoľko druhov RAW tyčiniek. Skôr, než sa táto novinka dostane na trh, musí Olívia so svojím tímom vyriešiť viacero otázok. Medzi nimi je aj to, komu bude produkt určený. S tým jej pomôže zadefinovanie cieľovej skupiny. Ešte lepšie bude, keď si vytvorí aj tzv. persóny.
Čo je vlastne persóna? Ide o fiktívnu postavu, ktorá reprezentuje zákazníkov či užívateľov z cieľovej skupiny. Vďaka nej získaš pohľad na službu alebo produkt očami užívateľa a zákazníka. V článku sa dozvieš, kedy ti persóny pomôžu, v čom spočívajú ich výhody aj nevýhody či ako ich vytvoriť.
Tvorba persóny je užitočná, ak spúšťaš nový web/novú službu, ak prichádzaš na trh s novým produktom alebo ak chceš zefektívniť marketing. Asi ako pri všetkom, aj pri persónach platí, že majú výhody aj nevýhody:
Tvorba persóny je zábavný proces. Ak pracuješ v tíme, zapoj ho do procesu, viacero uhlov pohľadu môže byť prínosné. Vytvor spolu s tímom persónu podľa týchto krokov:
Zodpovedaj si otázky ako napríklad: Aké je smerovanie firmy? Čo chcem dosiahnuť? Tu si ujasníš, či chceš, aby si človek kúpil tvoj produkt, čítal články na tvojom webe a podobne.
To, kde môžeš údaje získať, závisí od toho, či si nová alebo už dlhší čas existujúca firma. Ak patríš do druhej kategórie, dobrými zdrojmi na získavanie údajov sú:
Niektoré z týchto bodov môžeš s tímom využiť aj keď je tvoja firma na trhu nová – sprav si prieskum na sociálnych sieťach, diskusných fórach, pýtaj sa ľudí, ktorí vieš, že už s tým majú prax. Rovnako je možné na internete nájsť prieskumy od agentúr alebo väčších firiem.
Toto je tá najzábavnejšia časť, kedy tvoríš profil samotnej persóny. Čo do neho zahrnúť?
Samozrejme, môžeš si sem pridať aj ďalšie body, ktoré sú pre tvoj prípad relevantné. Ak je cieľová skupina veľká, pokojne si vytvor aj viac persón – maximálne 5, aby ich nebolo zbytočne veľa. To by mohlo byť mätúce. Po vytvorení ich maj s tímom na očiach a ak to bude potrebné, aktualizuj ich.
Olívia si najskôr s tímom zadefinovali cieľovú skupinu. Rozhodli sa, že ich RAW tyčinky budú určené pre mladých ľudí vo veku od 20 do 30 rokov, ktorí majú radi zdravý životný štýl. Vyplynulo to z ich zberu dát v podobe dotazníkov, prieskumu sociálnych sietí a tímovej porady. Následne spolu vytvorili persónu Jana:
No keďže je ich cieľová skupina veľká a netvoria ju len študenti, vytvorili ešte druhú persónu – Adelu, ktorá už pracuje a v zdravej strave sa zatiaľ nevyzná, ale v obchode už číta etikety výrobkov.
V tomto momente už vieš, ako na tvorbu persóny. Zorganizuj tímovú poradu, dajte hlavy dokopy a vytvorte si Jana, Fera, Martu... Najdôležitejšie nie je to, ako ju pomenuješ, ale to, že ti pomôže pochopiť to, že tvoju cieľovú skupinu tvoria reálni ľudia so záujmami, potrebami a problémami.
Od dnes už nerob amatérsku chybu a nezačínaj predávať skôr ako spoznáš svoju persónu.
STIAHNI SI a vytvor persónu v tomto WORKSHEETE.
Persóna je fiktívna postava, ktorá reprezentuje zákazníkov či užívateľov z cieľovej skupiny. Umožní ti získať pohľad na službu alebo produkt očami užívateľa a zákazníka. Využiješ ich hlavne pri tvorbe nových produktov, webov a služieb.
Má viacero výhod, ako napríklad: vytvorenie webu/služby/produktu, ktorý bude zodpovedať potrebám cieľovej skupiny alebo uľahčenie vytvárania obsahu pre web
Má aj nevýhody: nedá sa použiť v iných krajinách, vytvára sa na základe reálnych údajov
Tvorba persóny má tri kroky:
[…] síce veľa sľubujú, no neprinášajú žiadne ovocie. Spoznaj klientovu cieľovú skupinu a vytvor persóny. Takto prinesieš riešenie, ktoré je priam šité na […]