Štýly vedenia
Predstav si, že by sme si spravili malý experiment. Zamerali by sme sa na manažérov zo všetkých firiem, konkrétne na to, ako vedú ľudí. Videli by sme, že každý z nich vedie ľudí svojím spôsobom. Niektorí z nich sú na svojich zamestnancov prísni, iní sú benevolentnejší. Pre niektorých je dôležitá spätná väzba, no iní jej neprikladajú až taký veľký význam. No nakoniec by sme našli spoločné znaky, ktoré niektorých z nich spájajú.
Tak, ako existuje rozdelenie ľudí podľa osobnostných typov, tak vieme rozdeliť aj manažérov podľa toho, ako vedú ľudí. Prečo je vlastne dobré poznať štýly vedenia? Keďže zamestnanci sú rôzni, vyžadujú aj rôzne prístupy v riadení. Vedenie ľudí pomáha nasmerovať ľudí k cieľom a k lepším výkonom.
Od direktora po liberála
Pod pojmom štýl vedenia sa chápe spôsob vykonávania riadiacej pozície manažéra vo vzťahu k pracovníkom. Autorom tohto rozdelenia je Rensis Likert, ktorý ho vypracoval na základe nasledovných organizačných premenných:
Voľba konkrétneho štýlu závisí závisí aj od toho, akých ľudí máme v tíme.
Môže pozostávať z pracovníkov s nízkym stupňom zrelosti - to znamená, že títo ľudia sú vo firme noví, možno ide dokonca o čerstvých absolventov. Takíto pracovníci majú nedostatok praxe a slabú motiváciu.
Na druhej strane, ak sa tím skladá z ľudí s vysokým stupňom zrelosti, tak títo majú schopnosti a znalosti na vykonanie úlohy, dokážu prebrať zodpovednosť. Dokonca vedia, prečo to robia - majú vnútornú motiváciu.
Ide o štýly:
Manažér robí rozhodnutia bez podnetov pracovníkov. Dáva presné informácie čo a ako urobiť. Dôkladne dozerá na výkon. Spätnú väzbu nedáva. Motiváciu zakladá na hrozbách. Tento štýl má len málo prvkov správania orientovaných na pracovníka. Využíva sa v krízových situáciách alebo v prípadoch, kedy treba ovplyvniť stupeň zrelosti pracovníkov – teda, keď ide o nováčikov. Naopak, nevhodné je používať ho v situáciách, kde potrebujeme tvorivosť a samostatnosť pracovníkov.
Pri tomto štýle vedenia dáva manažér špecifické inštrukcie čo, kde a kedy sa má urobiť. Dozerá na plnenie fáz. Podporuje pracovníkov – vysvetľuje im, prečo sa má úloha vykonať, odpovedá na otázky. Zdôvodňuje rozhodnutia. Spätná väzba je intenzívna. Pri rozhodovaní zohľadňuje myšlienky pracovníkov. Využíva princíp odmien a snaží sa aj o budovanie vzťahov. Tento štýl nájde svoje uplatnenie pri nízkom až strednom stupni zrelosti pracovníkov.
Manažér dáva všeobecné pokyny. Len málo času venuje dozeraniu na výkon. Zameriava sa na konečný výsledok. Spôsob vykonania úloh je na pracovníkoch, teda tí si riadia prácu sami. Rozhodnutia robí spolu s pracovníkmi, prípadne ich ponecháva na nich (v rámci obmedzení a s jeho súhlasom). Úlohou manažéra je poskytnúť povzbudenie a podporu. Tento štýl vedenia podporuje tvorivosť, samostatnosť a kvalitu práce. Vhodný je pri vysokom stupni zrelosti pracovníkov.
Manažér len oboznámi pracovníkov s úlohou. Usmerňuje len málo alebo vôbec. Nedozerá na výkon, ale odpovedá na otázky. Pracovníci sú vysoko motivovaní, nepotrebujú podporu. Robia rozhodnutia v rámci obmedzení bez súhlasu. Zodpovednosť (hľadanie a realizácia práce) je prenesená na pracovníkov. Liberálny štýl je vhodný pri ovplyvňovaní pracovníkov s vysokým stupňom zrelosti. Inak však vedie k chaosu, nízkemu výkonu a nízkej tvorivosti pracovníkov.
Je potrebné poznamenať, že žiaden z existujúcich typov riadenia a vedenia ľudí nie je dobrý alebo zlý sám o sebe. Pre rôzne skupiny pracovníkov, ale aj pre každý typ organizácie či pre konkrétnu situáciu sa hodí iný štýl riadenia.
Ktorý využiť?
V praxi by využitie štýlov mohlo vyzerať tak, že ak by sme spomedzi manažérov z nášho experimentu vybrali jedného manažéra, napríklad Juraja a ten by dostal na starosti vedenie nových zamestnancov, pravdepodobne by zvolil autokratický štýl. Určite by nebol vhodný liberálny štýl, pretože ten najlepšie funguje pri zamestnancoch s vysokým stupňom zrelosti. Ak by ho predsa len použil, tak by s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobil chaos. Ak by však dostal zamestnancov s vysokým stupňom zrelosti, zrejme by použil participatívny alebo už spomínaný liberálny štýl. Títo ľudia už totiž vedia pracovať samostatne a nepotrebujú pevnú ruku.
ZHRNUTIE:
Vhodný: v krízových situáciách, keď treba ovplyvniť stupeň zrelosti pracovníkov
Vhodný: Nízky až stredný stupeň zrelosti pracovníkov
Vhodný: vysoký stupeň zrelosti pracovníkov
Vhodný: pri ovplyvňovaní pracovníkov s vysokým stupňom zrelosti
Ak chceš spoznať svoju štýl vedenia úplne do hĺbky a zistiť, na čom potrebuješ popracovať pri vedení svojho tímu, tak sa určite prihlás na konzultáciu.