Sendvičová technika 2.0
Milan sa rozhodol, že si po prvom dni v práci svojej novej asistentky vyhradí čas na to, aby jej poskytol spätnú väzbu. Začal klasicky, pochvalou. „Natália, v prvom rade chcem podotknúť, že sa mi páči vaša snaživosť, ale ocenil by som, keby ste klientom venovali viac pozornosti a vždy im s úsmevom ponúkli kávu či čaj. Inak vám to celkom ide.“ Spätnú väzbu zakončil tiež krátkou pochvalou, aby sa jej svojou kritikou nedotkol. Natália sa však sústredila len na to nepríjemné „ale“ a pochvalu úplne prepočula.
Sendvičovú techniku pravdepodobne poznáš aj ty. Ľudia si na ňu už zvykli a väčšinou čakajú len na to, čo bude nasledovať po slovíčku „ale“. Sendvičová spätná väzba sa však dá podať aj inak.
Kritika obložená komplimentmi
Túto metódu využíva mnoho manažérov. Snažia sa, aby sa negatívna kritika zamestnanca nedotkla a nebola mu nepríjemná. Kritiku preto radšej skryjú v komplimentoch. Vyzerá to teda asi takto:
kompliment → kritika → kompliment
Problémom je, že ak túto metódu používaš neustále, ľudia si na ňu zvyknú a tvoj pozitívny feedback bude mať minimálny efekt, keďže bude pokladaný len za niečo, čím chceš jednoducho obaliť svoju kritiku.
Sendvič 2.0 – nespôsob slovkom „ale“ paniku
Aj sendvičová metóda podania spätnej väzby môže byť efektívna. Treba sa však zamerať na niekoľko základných princípov:
- Ak chváliš, chváľ poriadne, konštruktívne. Pochvaly typu „ide vám to dobre“ alebo „bolo to produktívne stretnutie“ sú veľmi všeobecné, vágne a najmä neefektívne.
- Túto techniku nepoužívaj neustále. Zamestnanci si na ňu zvyknú a po každom komplimente budú očakávať kritiku. Nie každý podnet na zlepšenie musí byť vyvážený pochvalou tak, ako ani každý kompliment nepotrebuje kritiku. Striedaj ju napríklad s SBI technikou alebo konštruktívnou kritikou.
- Hrozivé „ale“ skús vymeniť za jednoduché „a“. Napríklad: „Vaša prezentácia bola veľmi podnetná, najmä pri posledných troch slidoch som sa dozvedel zaujímavé informácie, a ak nabudúce použijete viac obrázkov a názorných ukážok, bude ešte pútavejšia.“