Povedz to tak, aby ti ostatní rozumeli
Maroš získal pozíciu obchodného zástupcu vo firme, ktorá vyrába doplnky stravy. Jeho prvou úlohou bolo prezentovať nový produkt na veľtrhu zdravej výživy. Naštudoval si o produkte všetko, aby vedel potencionálnym zákazníkom podať čo najpresnejšie informácie. Ľudia sa pristavovali pri stánku a rozprávali sa s ním, no po chvíli sa mnohí tvárili zmätene a radšej odišli. Na konci dňa nebol so sebou Maroš spokojný. Uvedomil si, že informácie zrejme nepodal správne. Zamyslel sa nad tým, čo môže zlepšiť, aby ho v budúcnosti ľudia lepšie chápali.
Pravdepodobne si sa už aj ty ocitol v situácii, kedy si mal pocit, že druhá strana nepochopila to, čo si sa jej snažil povedať. Možno si potom – rovnako ako Maroš, premýšľal nad tým, ako môžeš zlepšiť svoju komunikáciu. Práve s tým ti pomôže jeden užitočný nástroj.
Šesť krokov k zrozumiteľnejšej komunikácii
Aj komunikácia, rovnako ako mnohé iné veci, sa riadi istými pravidlami. V tomto prípade sa označujú ako šablóna komunikácie. Pomáha poslucháčom lepšie chápať naše rozprávanie a vysvetľovanie. Pozostáva zo šiestich krokov:
- úvod do komunikácie – všeobecné vysvetlenie toho, o čom budeš rozprávať
- kľúčová veta – cieľom je vyvolať v druhej strane predstavu, o čom sa budeš rozprávať
- vysvetlenie kľúčovej vety – môžeme si pomôcť slovom „vysvetlím“. Vysvetlíme podrobne obsah našej kľúčovej vety a v závere vysvetlenia môžeš položiť druhej strane otázku, ktorou si overíš, či bolo vysvetlenie postačujúce, alebo je ešte potrebné pokračovať.
- príklad na pochopenie – jeho úlohou je vytvoriť obraz v mysli poslucháča, pretože vďaka tomu lepšie pochopí danú problematiku. Môžeš ho uviesť frázou „napríklad“. Výborné je používať príklady vo forme kontrastu, prípadne rekvizity (grafy, snímky a iné).
- kontrolná otázka – slúži na overenie, či ťa poslucháč počúval a pochopil informáciu. Ak bude odpoveď nedostatočná / nesprávna, nie je to chyba poslucháča, ale tvoja. Dôvodom môže byť nesprávne zvolený príklad. V tom prípade je vhodné vrátiť sa o krok späť a vybrať taký príklad, ktorý môže pomôcť druhej strane lepšie pochopiť problematiku. Pre overenie použi otvorenú otázku.
- zhrnutie – na záver zhrň všetko, o čom ste sa rozprávali, avšak konkrétne so zreteľom na poslucháča. Vytvoríme akési “call to action”.
Maroš by pri rozhovore s potenciálnym zákazníkom mohol postupovať takto:
- úvod do komunikácie: „Dobrý deň, ponúkame nový produkt XY.“
- kľúčová veta: „Vzhľadom na svoje jedinečné zloženie je mimoriadne prospešný pre vaše zdravie.“
- vysvetlenie kľúčovej vety: „Vysvetlím, aké benefity má. Poskytne vašim svalom optimálnu výživu, keďže obsahuje horčík. Vďaka obsahu vitamínu B6 vám pomôže znížiť únavu...“
- príklad na pochopenie: „Predstavte si napríklad, že ste vykonávate svoj obľúbený šport. Chcete dať do svojho výkonu maximum, no zrazu akoby ste v sebe nemali energiu. Zrejme je to preto, že vám chýba tá správna výživa. Jediné, čo v danej chvíli chcete, je prestať a ísť domov. Teraz si predstavte situáciu, kedy si idete zašportovať, ale tentokrát ste si dali náš produkt XY. Po celý čas máte dostatok energie a máte radosť z toho, že robíte niečo pre svoje zdravie.“
- kontrolná otázka: „Čo si myslíte, v ktorom prípade je váš športový výkon lepší?“
- zhrnutie: „Ak aj vy budete pravidelne pred športovaním užívať náš produkt XY, budete podávať lepšie výkony. Vďaka obsahu horčíka budú vaše svaly správne fungovať a vitamín B6 zabezpečí, že budete menej unavení...“
Práve si si uvedomil, že aj tebe môže táto šablóna pomôcť pri komunikácii?
Ak aj teba čaká dôležitá porada, alebo meeting či rozhovor, tak si stiahni dole pripravený pracovný zošit, prostredníctvom ktorého sa môžeš na svoju komunikáciu pripraviť.
Zapamätaj si 6 krokov, vďaka ktorým druhí lepšie pochopia tvoje rozprávanie a vysvetľovanie:
Po tom, ako ich začneš využívať v praxi, pravdepodobne zistíš, že dokážeš lepšie vyjadriť svoje myšlienky a že ťa ostatní lepšie chápu. A o to predsa v komunikácii ide.