Bez prípravy to nepôjde
Eva sa rozhodla dať výpoveď. Nie že by svoju prácu neznášala, ale miesto asistentky vzala ako prvú ponuku po ukončení štúdia a cíti, že je na čase posunúť sa ďalej. Najprv ju však čaká jeden menej príjemný rozhovor.
Komunikácia
Komunikácia je vysielanie informácie od vysielateľa k príjemcovi so zámerom vyvolať u príjemcu pozornosť, duplikáciu s porozumením a potvrdením pôvodnej informácie. Možno ju rozdeliť na tri druhy – fyzickú, slovnú a mentálnu:
Komunikačné pravidlo 3 + 3 + 3
Koľko je 3 + 3 + 3?
Že 9?
Tesne vedľa! V tomto prípade je odpoveď 6,05.
Komunikačné pravidlo 3 + 3 + 3 totiž hovorí o 3 minútach pred začiatkom komunikácie, 3 sekundách na začiatku a 3 (a viac) minútach trvania rozhovoru.
3 minúty pred začiatkom
Táto fáza začína ešte v tvojej hlave. Keďže príprava robí šampiónov, aj na komunikáciu sa treba náležite pripraviť. Často si to ani neuvedomujeme, ale kvalita komunikácie záleží od tvojho vnútorného nastavenia. Ak tvojej komunikácii predchádza negatívna skúsenosť, napríklad si sa s niekým pohádal, dostal pokutu alebo sa ráno oblial kávou, určite to ovplyvní tvoju náladu. Pred komunikáciou skús tieto skutočnosti hodiť za hlavu, pretože človek, s ktorým sa ideš rozprávať za ne nemôže. Úspech teda spočíva v správnom naladení a sústredení sa na svoj komunikačný zámer.
3 sekundy na začiatku
Skôr, než komunikáciu začneš, musíš upútať pozornosť druhej strany. A na to máš presne 3 sekundy. Práve tu mysli na dôležitosť prvého dojmu. Ten tvorí všetko od tvojho vnútorného nastavenia, nálady, reči tela, očného kontaktu až po oslovenie a tvoje prvé vety. Ak budeš pred začiatkom myšlienkami niekde inde, napríklad pri rannej hádke s partnerkou, určite neurobíš dobrý dojem. Preto nepodceň prípravu a sústreď sa na svoj komunikačný cieľ.
3 minúty (a viac) obsahu
Tu už prichádza na rad samotná komunikácia, na ktorej sa odrazí kvalita tvojej prípravy. Ak ju podceníš, môže vyzerať asi takto: Si nervózny a vystresovaný z toho, ako sa dostať k pointe. Na jazyk ti neprichádzajú tie správne slová, potia sa ti dlane, uhýbaš pohľadom. Prvý dojem je už definitívne v háji a je ti jasné, že aj so správnym argumentovaním už situáciu nezachrániš a presvedčiť druhú stranu si bude vyžadovať nadľudský výkon.
Ak však začneš komunikáciu pozitívne naladený a sústredený na prítomný okamih, je pravdepodobnejšie, že si druhú stranu nakloníš. S úsmevom na perách a celkovou psychickou pohodou budú znieť tvoje argumenty či požiadavky presvedčivejšie a máš väčšiu šancu dosiahnuť svoj komunikačný zámer.
Príklad
Pre Evu nastal deň D, kedy si dohodla so šéfkou stretnutie.
3 minúty pred začiatkom si napravila blúzku, skontrolovala, či nemá na zuboch rúž, prešla si v hlave svoje argumenty a s úsmevom si predstavila, ako bude šéfka jej rozhodnutie rešpektovať a zaželá jej veľa úspechov. Tak už len nádych, výdych a zaklopať.
3 sekundy na začiatku Eva vstúpila s úsmevom, vystretým chrbtom a priateľským naladením. Stále mala v hlave predstavu, že si na konci rozhovoru priateľsky podajú ruky.
Prvé 3 minúty konverzácie začala Eva s jasnou predstavou v hlave. Rozhovor odľahčila spomienkou na to, ako jej raz šéfka po dobre odvedenej práci povedala, že by ju už pokojne mohla zastúpiť a že to raz určite dotiahne ďaleko. Tá hneď pochopila, o čom rozhovor bude a stretnutie sa napokon zmenilo na priateľské spomínanie na všetko, čo za ten čas spolu zažili.
Zhrnutie
Komunikačné pravidlo 3 + 3 +3