Sizyfos, muž, ktorý prekabátil gréckych bohov, dostal za trest úlohu privaliť ťažký balvan na vrch hory. Ten sa pred vrcholom vždy zrútil dole a Sizyfos musel túto úlohu opakovať znova a znova. Prečo tam ten balvan musí dostať? Čo ho čaká, ak sa mu to podarí a je to vôbec možné?
Tento príbeh poukazuje na to, akým trestom je pre človeka práca, ktorá nemá opodstatnenie a v ktorej nevidí zmysel. Ešte stále máš pocit, že sa motivácia preceňuje? Skús sa začítať ďalej.
Možno si sa aj ty niekedy vo svojich začiatkoch cítil trošku ako Sizyfos. Dlho a ťažko si pracoval, až si sa divil prečo – veď odmena bola v pomere k práci zanedbateľná. Nikto predsa nechce cítiť, že jeho práca nemá význam a že ju robí len preto, lebo musí. Vo svojej práci potrebujeme vidieť zmysel.
Na túto skutočnosť poukazuje aj Simon Sinek vo svojom prejave o tom, ako skutoční lídri podnecujú ľudí k činom. Je jedno, či sa snažíš podnietiť zákazníka k nákupu alebo zamestnanca k lepšiemu výkonu – základom je dať im odpoveď na otázku: Prečo?
Peniaze. Takáto odpoveď napadne mnohým ako prvá, no rôzne prieskumy dlhodobo ukazujú, že peniaze sú len jedným z mnohých faktorov a ani zďaleka sa v rebríčkoch neumiestňujú na prvých priečkach.
Motiváciu môžeme rozdeliť na dva druhy – vonkajšiu a vnútornú. Vonkajšia motivácia je taká, v ktorej sa využívajú externé faktory. Tie môžu byť pozitívne, ako dni dovolenky navyše či zvýšený plat, ale aj negatívne, napr. možná strata zamestnania a bonusov.
Vnútorná motivácia je tá, ktorá plynie z vnímania jednotlivca. Pozitívne dokážu motivovať dobré vzťahy na pracovisku či pocit ocenenia, negatívne zas pocit nespokojnosti, pohltenia prácou či stres.
Tak teda vnútorná alebo vonkajšia motivácia? Vnútorná motivácia bez vonkajšej nemôže účinne fungovať a ani naopak. Navyše každý člen tímu je individuálny, má vlastné hodnoty a priority. Pri motivovaní tímu sa preto snaž zamerať na vyváženú kombináciu oboch typov motivácie.
Buďme však konkrétnejší. Spoločnosť TINYpulse urobila prieskum na vzorke 200 tisíc zamestnancov, ktorým položila jednu otázku:
„Čo vás v práci motivuje k tomu, aby ste vynikli a urobili pre svoju organizáciu niečo navyše?”
Desať možností, ktoré im boli predložené, sa napokon v rebríčku umiestnili takto:
Odpoveď na otázku „prečo?” alebo „prečo by som mal urobiť pre spoločnosť niečo navyše?” tak môže vyzerať rôzne:
Nie je nič horšie než keď má zamestnanec pocit, že svoju prácu robí len preto, lebo musí. Jeho záujem klesá a výkon tiež. Pritom jediné, čo potrebuje poznať, je dôvod prečo.
Motivácia nemusí byť vždy len vo forme zvýšenia finančnej odmeny. Je množstvo iných možností, ako zamestnancovi ukázať, že to, čo robí má zmysel, že je užitočný a že sa jeho práca cení.