Aby ostatní pochopili tvoj zámer
Dominika a Jana pracujú na ekonomickom oddelení. Jana vypracúva podklady pre výplaty zamestnancov a Dominika potom na základe nich posiela jednotlivé sumy peňazí na účty. Teraz by však potrebovala mať všetky podklady o tri dni skôr, pretože odchádza na dovolenku. Napadlo jej, že by mohla zájsť za Janou a poprosiť ju o malú láskavosť…
Je to celkom bežná situácia, s ktorou sa každý stretáva pravidelne. Jedna strana má nejaký zámer a snaží sa o to, aby sa tento zámer stretol s pochopením u druhej strany. Na to, aby sme to dosiahli, musíme pochopiť, ako taká komunikácia vlastne prebieha. Inými slovami – musíme pochopiť jej vzorec.
Komunikácia má dve strany
Komunikácia nikdy neprebieha len jednosmerne, ale je rozdelená medzi príjemcu a vysielateľa v pomere 50 : 50. Úlohou komunikačného vzorca je, aby si druhá strana predstavila ten istý zámer, na aký sme my mysleli. Schéma komunikačného vzorca vyzerá takto:
[…] O slobode slova je teda zbytočné hovoriť, ak to slovo nie je relevantným spôsobom vypočuté. Ak neprebehol úplný cyklus podľa komunikačného vzorca: […]