Frederik pracuje vo firme, ktorá vyrába pracovné odevy na objednávku. Ako vedúci výroby už dlhšie pozoruje, že stroje, ktoré používajú, sú staré a pravidelne sa kazia. V dôsledku toho často dochádza k oneskoreniu dodávok oblečenia zákazníkom. Viacerí z nich od nich prestali brať tovar. Keď to tak pôjde ďalej, firma skrachuje. Frederik vie, že sa musí niečo zmeniť, no mnohé predchádzajúce pokusy o zavedenie zmeny neboli úspešné...
S tým súvisí štatistika z roku 1993, s ktorou prišli autori Hammer a Champy. Podľa nej až 70 % projektov zameraných na organizačné zmeny končí neúspechom. Tieto čísla udáva aj štúdia spoločnosti McKinsley z roku 2013. Ukazuje sa teda, že sa tieto čísla podstatne nezmenili. To neznamená, že to tak bude stále. Dokonca aj ty máš možnosť, aby sa zmeny zavádzali úspešne vo firme, kde pracuješ.
Úlohou change managementu (po slovensky: riadenia zmien) je to, aby boli zmeny zavedené plynulo, pričom sa berie do úvahy ich vplyv na danú firmu a ľudí, ktorí v nej pracujú.
Je dôležité uvedomiť si jednu vec: či už sa zmeny týkajú procesov, technológií alebo pracovných pozícií, v konečnom dôsledku sú to práve zamestnanci, ktorých sa táto zmena dotkne a ktorí túto zmenu vytvoria. Jedine vtedy, keď si oni osvoja nové postupy a procesy, snaha o zmenu skončí úspechom.
Aby bola zmena úspešná, je potrebné do nej zapojiť ľudí. Zmena ale vyžaduje čas a preto je dôležité ísť na ňu postupne, krok za krokom:
Frederik sa rozhodol, že to tak ďalej nepôjde a musí niečo urobiť, aby podnietil zmenu a pomohol firme vyhnúť sa zániku. Najskôr sa o celej záležitosti porozprával s kolegyňou Alicou, ktorá je jednou z účtovníčok firmy. Vedel, že ona ho vypočuje. Vymenoval jej dôvody na zmenu, ktorými ju presvedčil. Bolo im jasné, že o zmene nebude ľahké presvedčiť ostatných vedúcich pracovníkov a riaditeľa firmy. Na najbližšom meetingu prišiel Frederik s argumentmi, prečo je zmena potrebná. Niektorí kolegovia reagovali odmietavo, iní skepticky. Nakoniec sa viacero z nich rozhodlo zapojiť do zmeny. Najlepšie riešenie ich problému prdstavoval nákup nových strojov a s tým spojená zmena výrobného procesu. Zatiaľ čo hlavný tím zmeny pracoval na jej uskutočnení, bolo potrebné rozdeliť úlohy pre iných zamestnancov.
To, ako príbeh skončí, nájdeš v knihe „Náš ľadovec sa roztápa“. Naše postavy sú totiž zosobnením tučniakov, ktorí v nej vystupujú.
Jedno ti ale prezradiť môžem – či už ide o Frederika, Alicu, alebo priamo o tvoju firmu, cieľom celého change managementu je neprestať so zmenou. Objavujme nové procesy, nové možnosti a prinášajme nové cesty.