„Reagujte inteligentne, dokonca aj na neinteligentnú liečbu.“
- Lao-Tzu, čínsky filozof
Jeden z aktívnych členov tímu, Jožo, práve ukončil prezentáciu na porade. Zdá sa, že on je so svojím výkonom spokojný, ale tebe je jasné, že nebol veľmi dobre pripravený. Predtým ako všetci opustia konferenčnú miestnosť, Jožo ťa požiada o spätnú väzbu. Povieš mu, že jeho prezentácia bola nepríjemná a neorganizovaná a že si od neho čakal niečo lepšie.
Je pochopiteľné, že Jožo je viditeľne rozrušený a okamžite ľutuješ, že sa ťa vôbec niečo spýtal. Chcel si byť úprimný, ale nechcel si mu ublížiť, najmä nie pred ostatnými ľuďmi. O mesiac neskôr Jožo rezignuje v projekte, ktorý viedol.
V určitom okamihu našej kariéry musíme všetci vedieť odkomunikovať bolestivé alebo citlivé informácie. A hoci je dôležité povedať pravdu, musíme premýšľať aj o tom, ako to robíme. Taktnosť nám umožňuje byť úprimný a zároveň rešpektovať pocity iného človeka. Keď takto komunikujeme, môžeme udržiavať pozitívne vzťahy, budovať dôveryhodnosť a ukázať ostatným premyslenosť našich myšlienok. V tomto článku budeme skúmať, čo je taktnosť, a pozrieme sa na to, ako môžeš rozvinúť túto dôležitú kvalitu.
Taktnosť je schopnosť podať pravdu spôsobom, ktorý zohľadňuje pocity a reakcie ostatných ľudí. Umožňuje nám poskytnúť náročnú spätnú väzbu, komunikovať citlivé informácie a povedať správnu vec tak, aby sme dokázali udržať pozitívne vzťahy. Taktnosť zahŕňa veľa vecí vrátane emocionálnej inteligencie (EQ), rešpektu, sebavedomia, premyslenosti, kritického myslenia, súcitu, čestnosti, diplomacie. Vidíš? Samé dobré veci!
Schopnosť komunikovať s citlivosťou ponúka mnoho výhod. Po prvé, takt je dôležitý, keď potrebuješ doručiť – odkomunikovať – zlé správy alebo poskytnúť kritickú spätnú väzbu, či už v osobných alebo profesionálnych situáciách.
Taktná komunikácia taktiež posilňuje tvoju povesť a zvyšuje dôveryhodnosť, umožňuje ti zachovať existujúce vzťahy a budovať nové. Tvoji komunikační partneri tak majú možnosť spozorovať tvoj charakter, zrelosť, profesionalitu a integritu toho čo si myslíš, hovoríš a následne aj konáš.
Taktnosť je aj dôkazom dobrého správania. Ak sa naučíš komunikovať s milosťou, vystúpiš tým z davu, čo môže viesť k novým pracovným, ale aj životným príležitostiam. Je tiež odrazom tvojich vedomostí o kultúre druhých ľudí. To, čo možno vnímať ako otvorenú a spravodlivú spätnú väzbu v niektorých kultúrach, môže v iných vyznieť ako prílišná milosť a sladkosť. Úloha od manažéra z taktnej kultúry môže byť považovaná za slabú (alebo úplne vynechanú) členom tímu z priamejšej. Uisti sa, že dokážeš prečítať prostredie kultúry pri poskytovaní spätnej väzby ľuďom z iného prostredia.
Použi nižšie uvedené stratégie na komunikáciu s taktnosťou.
Koľkokrát si hovoril príliš rýchlo a potom si to ľutoval? Po prvé, snaž sa aktívne počúvať, keď ostatní hovoria. Využi empatiu a skús sa vžiť do situácie toho druhého. Nakoniec pracuj na budovaní dôvery (zaujímaj sa o nich a ich myšlienky), aby ľudia vedeli, že tvoje zámery sú čestné a súcitné.
Tvoja kolegyňa práve zistila, že na konci roka bude prepustená, zatiaľ čo tebe váš šéf práve povedal, že s tebou počíta aj na nový projekt. Fakt si myslíš, že teraz je najlepší čas hovoriť o tvojich dobrých správach? Určite nie! Taktnosť znamená vedieť povedať tú správnu vec v správny čas. Zváž svoju situáciu skôr, než začneš hovoriť. Než začneš hovoriť, zamysli sa nad tým kde si a s kým si.
Tvoja voľba slov môže mať vplyv na to, ako ostatní vnímajú tvoje posolstvo. Na začiatku viet sa snaž vyhýbať slovám „vy, ty“. Napríklad: „Vy by ste to nabudúce mali urobiť lepšie.“, spôsobí, že sa druhá osoba začne obraňovať, lebo sme jej ublížili. Namiesto toho zváž použitie mäkšieho, nepriamejšieho jazyka ako: „Nabudúce by vaša prezentácia mohla byť ešte viac zaujímavejšia, keby ste venovali viac času výskumu.“
Špeciálne dôležité je vedieť používať aj vyhlásenia typu „JA“, hlavne počas konfliktu, alebo keď dávaš konštruktívnu kritiku.
Povedz napríklad: „Ja to vidím inak,“ alebo „musel som si prejsť tú časť niekoľkokrát, než som pochopil tvoju správu.“
Ak s niekým nesúhlasíš, môžeš tiež použiť tzv. „vankúš“ a komunikáciu tak zmierniť, aj keď sa obhajuješ.
Môžeš napríklad zmierniť svoju obhajobu takto:
Napríklad, obhajobu typu
„Mýlite sa - náš tím sa v minulom štvrťroku dosť zlepši!“
skús vymeniť za
„Oceňujem Váš názor, ale náš tím sa v poslednom štvrťroku dosť zlepšil.“
Cítiš ten rozdiel?
Aj keď si v napätom rozhovore, buď stručný. Je lákavé príliš veľa hovoriť, keď sa cítiš nepríjemne, ale zvyšuje to šancu povedať aj niečo, čo budeš ľutovať. Buďte asertívny a povedz len to, čo potrebuješ povedať.
Šéf ti práve povedal, že mesačné čísla v predaji sú „v poriadku“. počas toho ako to hovorí, sa však vyhýba pohľadu do očí a zloží si ruky cez hruď. Hoci jeho slová sú neutrálne, alebo možno aj pozitívne, jeho reč tela to všetko spochybňuje.
Ak chceš byť taktný, tvoja reč tela musí zodpovedať tvojej správe, aj keď podávaš zlé správy. Inak ťa tvoja reč tela prezradí a nebudeš uveriteľný. Otvorená a zvládnutá reč tela a zdvorilý tón tvoj hlasu prezentuje pravdivosť informácie a ochotu spolupráce. Tiež vyskúšaj udržovať očný kontakt, mať ruky a nohy pod kontrolou, zbytočne sa nevytáčaj a udržuj prirodzený postoj.
Je veľmi ťažké komunikovať taktne, keď sa cítime rozhnevaný alebo rozrušený. Dopraj si preto chvíľku času, pred tým, ako budeš reagovať, aby si svoje emócie utíšil. Ak sa chceš upokojiť zo stresujúcej situácie, urob si pauzu a choď na prechádzku, alebo použi dýchacie techniky na opätovné získanie pokoja.
Spomeň si na nedávnu situácia, kedy si mal pokazenú náladu, alebo si povedali niečo, čo si neskôr ľutoval.
A polož si otázky:
Prečo som tak reagoval?
Čo spôsobilo, že som nad sebou stratil kontrolu?
Keď pochopíš spúšťače tejto straty kontroly, je vysoko pravdepodobné, že v budúcnosti budeš vedieť lepšie ovládať svoje emócie.
Tak čo, trúfaš si na krátke otestovanie si toho, čo si si prečítal?
Tvoj šéf ťa požiada, aby si si vzal časť jeho pracovných povinností, aby mohol už v piatok skoro ráno odísť na predĺžený víkend. Tvoj plán je však plný a nie si si istý, či to stihneš všetko včas. Ako by si mu odpovedal, aby to bolo taktné a zároveň asertívne?
Odpoveď ,,To nejde, ja mám dosť svojej práce.“ by šéfa nemusela práve nadchnúť.
Správna a pritom tajomná odpoveď môže znieť:
"Ďakujem za dôveru v moju zodpovednosť. Ľutujem, že vám nemôžem pomôcť tentoraz kvôli mojej pracovnej vyťaženosti. Môžem vám pomôcť na budúci týždeň? To už budem mať viac času.“
Taktnosť je schopnosť prinášať ťažké posolstvo takým spôsobom, ktorý zohľadňuje pocity iných ľudí a zachováva vzťahy. Zahŕňa veľa vecí, ako je emocionálna inteligencia, diskrétnosť, súcit, čestnosť a zdvorilosť.
Ako rozvíjať taktnosť?