Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Stiahnite si náš E-BOOK 
6 PRAVIDIEL PRE EFEKTÍVNE MEETINGY

Otvorené vs. zatvorené otázky a ako sa efektívne pýtať?

Na dobrú otázku, dobrá odpoveď

Marek pracuje v marketingovej spoločnosti. Je inovatívny a rád vymýšľa nové postupy, ktoré môžu ľuďom ušetriť čas a peniaze. Už dlhšie vymýšľa nový nástroj, ktorý by mohol zefektívniť prácu celému tímu. Pripravil si prezentáciu a hromadne im nápad predstavil. Po praktickej ukážke však v miestnosti ostalo ticho a Marek nevedel, čo si jeho kolegovia o nápade myslia.

 Istotne si sa už aj ty nachádzal v podobnej situácii, kedy si od svojho okolia potreboval rýchlo a ľahko získať relevantné informácie. Presne ako Marek, ktorý sa musel kolegov na názor opýtať a preto si dookola prehrával múdrosť: na dobrú otázku, dobrá odpoveď.

Správny typ otázky je kľúčový

Pamätaj, že komunikáciu zväčša riadi ten, kto sa pýta. Tak ako svojho času povedal W. Edwards Deming, konzultant pre manažérov a uznávaný autor, „Ak neviete ako sa pýtať správne otázky, nič nové neobjavíte“. 

Práve preto je kladenie správnych otázok tak zásadné. Nie len, že ti zaručí získanie potrebných informácií v krátkom čase, ale dokonca ti umožní posúvať rozhovor smerom, ktorým chceš, aby sa uberal.

Na pýtanie sa môžeš v zásade využiť buď otvorené, alebo zatvorené otázky.

Tieto dve skupiny sa od seba zásadne líšia a každá z nich vedie k inému cieľu.

Otvorené otázky

Ako hovorí sám názov, otvorené otázky rozhovor otvárajú. Rozprúdia diskusiu a umožnia partnerom hovoriť o svojich názoroch, postojoch a pocitoch. Otázky konkretizujú a prichádzajú s celým radom odpovedí a informácií.

Marek sa po skončení prezentácie opýtal kolegov: „Pozdáva sa vám môj nápad?“ Na čo Ivana odpovedala „nie“ a zvyšní odpovedali „áno“. Marek mal síce informáciu o tom, či sa kolegom nápad páči, no potreboval sa dozvedieť, čo konkrétne bolo dobré a čo zlé. Využil preto otvorenú otázku a opýtal sa Ivany: „Čo presne sa ti na nápade nepozdáva?“ Takto sa Marek dozvedel, že zavedenie nového postupu, zaberie podľa Ivany veľa času.

Otvorenú otázku je vhodné použiť keď chceš:

  • aktívne zapojiť kolegov do rozhovoru
  • poznať názor toho druhého
  • iniciovať plnohodnotnú diskusiu
  • niekomu zamedziť, aby sa vyhol rozhovoru

Zatvorené otázky

Tieto otázky naopak komunikáciu viac nerozvíjajú. V zásade na ne dostávame len jednoslovnú odpoveď, ktorá môže byť buď pozitívna, alebo negatívna.

Po vzájomnej diskusii prišiel Marek s tímom na to, ako jednoducho odstrániť problém, na ktorý Ivana upozornila. Potom sa skupiny spýtal: „Súhlasíte so zavedením môjho nápadu do našich pracovných postupov?“ na čo skupina jednoslovne prikývla „áno“.

Zatvorené otázky použi keď chceš:

  • získať súhlas
  • partnera k niečomu prinútiť
  • viesť rozhovor stručne
  • zaistiť vzájomnú zhodu
  • utvrdiť sa v tom, že téme rozhovoru správne rozumieš

Marek vďaka zatvorenej otázke získal od kolegov jednoznačný súhlas a tak môže nový postup aplikovať do praxe.

Zhrnutie 

Typ otázky

Odpoveď

Efekt

Otvorená

Bez limitov

Dozvieš sa veľa podstatných a konkrétnych informácií, zber potrebných dát

Zatvorená

„áno“ / „nie“, končí SLOVESOM napr. páči/nepáči, môžem/nemôžem

Utvrdíš sa v správnosti tvrdenia a získaš jednoznačný súhlas, alebo nesúhlas

 

 

Download Premium WordPress Themes Free
Premium WordPress Themes Download
Download WordPress Themes
Download Best WordPress Themes Free Download
ZG93bmxvYWQgbHluZGEgY291cnNlIGZyZWU=
download coolpad firmware
Download Premium WordPress Themes Free
online free course

E-BOOK ZDARMA:
6 PRAVIDIEL PRE EFEKTÍVNE MEETINGY

STIAHNUŤ TERAZ >>

PRIHLÁSENIE NA ODBER NÁSTROJOV NA E-MAIL

Nový nástroj každý týždeň?

CHCEM ODOBERAŤ NÁSTROJE

One comment on “Otvorené vs. zatvorené otázky a ako sa efektívne pýtať?”

  1. Dobry den.Chcem sa opytat ako dlho drzite peniaze v postovej banke.U vasej banke .Ked ochorejem alebo ked pojdem do nemocnice.Dakujem.Alebo na poste

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vzdelávacia platforma plná soft skills nástrojov patrí pod vzdelávaciu spoločnosť SUVko Coaching, ktorá tieto nástroje preveruje a trénuje vo firemnom vzdelávaní.
Kontaktné údaje
© Copyright 2018 - SUVko s.r.o.  - Všetky práva vyhradené
Scroll Up
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram