Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Stiahnite si náš E-BOOK 
6 PRAVIDIEL PRE EFEKTÍVNE MEETINGY

Ako motivovať viacgeneračný tím?

Vieš, v čom sa líšia štyri generácie?

V dnešnej dobe nie je žiadnou zvláštnosťou, keď vedľa seba v jednej firme pracujú až štyri generácie – baby boomers, generácia X, Y a Z.

Nejde len o vekové rozdiely.

Každá generácia má svoje hodnoty, ciele a priority nastavené trošku inak. A je na správnom lídrovi, aby vedel tieto rozdiely využiť a efektívne motivovať aj viacgeneračný tím. 

Jeden office, štyri generácie

Viacgeneračné pracovné prostredie zo sebou prináša nielen vzájomné obohatenie, ale aj množstvo výziev. V súčasnosti ide najmä o zosúladenie týchto generácií:

Baby boomers (1946 – 1964)

Povojnová generácia, takzvaní baby boomers, sú dnešní päťdesiatnici a šesťdesiatnici. V spoločnosti už majú prevažne vybudované kariéry a zastávajú vedúce pozície. Generácia je charakteristická svojou lojálnosťou voči firme, zamestnávateľovi a značke, svojou ambicióznosťou a pracovitosťou

 

Nie je ojedinelé, ak má baby boomer v rebríčku priorít vyššie prácu než osobný život. Táto generácia uprednostňuje osobný kontakt a telefonát pred e-mailovaním a využívaním technických vymožeností. Nepotrebujú neustálu spätnú väzbu a snažia sa o kariérny rast, vzdelávanie a profesionálny rozvoj.

 

Čo ich motivuje: 

  • finančná odmena, zvýšenie platu, bonusy
  • uznanie, postavenie vo firme
  • zastávanie vedúcej pozície
  • zodpovednosť za dôležité projekty
  • pracovné výzvy

 

Generácia X (1965 – 1979)

Generácia X, dnešní štyridsiatnici a päťdesiatnici, tvoria vo všeobecnosti menšiu skupinu než baby boomers, no na pracovisku sa ich nachádza viac, kvôli dôchodkovému veku povojnovej generácie. Práve tejto generácii vďačíme za otvorenie témy rovnováhy pracovného a osobného života. Ich rodičia totižto nielen tvrdo pracovali, ale častokrát sa stali workoholikmi so syndrómom vyhorenia. Rodina a osobný život sú preto pre nich nesmierne dôležité.

 

Generácia X má rada väčšiu slobodu a flexibilitu, priebežnú spätnú väzbu a návrhy na zlepšenie. Sú to nezávislí ľudia, často skeptici so záujmom o technológie. Nepotrpia si na formalitu a neustála kontrola nadriadeným ich demotivuje. Veria, že povýšenie má prísť na základe kompetencie, nie veku. 

 

Čo ich motivuje: 

  • rovnováha medzi pracovným a osobným životom
  • viac voľnosti v práci
  • flexibilný pracovný čas
  • bonusy, darčekové poukážky, peňažné ohodnotenie
  • home office

 

Generácia Y (1980 – 1995)

Generácia Y je známa aj ako mileniáli alebo deti milénia. Dnes sú to už dvadsiatnici a tridsiatnici a v rámci pracoviska budú čochvíľa tvoriť najväčšiu skupinu. Mileniáli nie sú takí lojálni ako baby boomers – kvôli lepšiemu ohodnoteniu a pracovným podmienkam nemajú problém zmeniť zamestnávateľa. 

 

Mileniáli nechcú sedieť osem hodín v kancelárií. Hľadajú spôsoby, ako pracovať efektívnejšie v čase, kedy to vyhovuje im. Mať flexibilný pracovný čas a možnosť práce z domu sú pre nich kľúčové. Mileniáli majú radi výzvy a nasledujú trendy. Poradia si aj s najnovšou technológiou a sú spokojní, keď sa môžu neustále vzdelávať a osobne aj pracovne rásť.

 

Čo ich motivuje: 

  • flexibilný pracovný čas
  • koučing, tréning, získavanie zručností
  • dovolenky a home office
  • technické vymoženosti
  • stabilita a štruktúra

 

Generácia Z (1996 – 2010)

Generácia Z nepredstavuje v pracovnej sfére veľký podiel, avšak čerstvý dvadsiatnici a niektorí násťroční už vstupujú na pracovný trh. Sú na začiatku svojej kariérnej cesty, preto potrebujú neustály feedback a koučing. S mileniálmi majú spoločné to, že túžia po väčšej flexibilite a slobode

 

V technológiách sú ako ryby vo vode a orientujú sa v najnovších technologických trendoch – veď svet bez technických vymožeností a internetu ani nepoznajú. Je to veľmi globálna generácia, ktorá nemá problém s multikultúrnym prostredím. Aj napriek technickej zdatnosti je zaujímavé, že táto generácia uprednostňuje osobnú komunikáciu pred telefonovaním či e-mailom.

 

Čo ich motivuje: 

  • flexibilný pracovný čas, home office
  • spätná väzba
  • mentoring
  • zverenie zodpovedných úloh
  • transparentnosť a jasné pokyny

 

Poďme spájať, nie rozdeľovať

Rôznorodosť generácií prináša aj rôznorodosť názorov, postojov, životných a pracovných skúseností a priorít. To môže, samozrejme, viesť k mnohým nedorozumeniam a konfliktom. Dá sa z toho však aj poučiť a vyťažiť maximum. Rebecca Knight z Hardvard Business Review prináša pre lídrov s viacgeneračným pracovným prostredím niekoľko rád:

  1. Neupínaj sa na rozdiely. Niekedy máme tendenciu pozerať skôr na to, čo nás odlišuje než to, čo nás spája. Hľadaním rozdielov a stereotypov však problémy len prehĺbiš.
  2. Spolupráca zbližuje. Baby boomer má roky a roky skúseností a mileniál zas nový pohľad na vec. Prečo to neskĺbiť a sledovať, k akému výsledku sa takýto tím dopracuje?
  3. Poznaj svojich zamestnancov. Ak sa dozvieš viac o ich zázemí, preferenciách, motivácii aj demotivácii, budeš lepšie rozumieš tímu aj tomu, prečo niekto reaguje určitým spôsobom a druhý zas úplne inak.
  4. Zamysli sa nad životnými etapami. Kým generácia Z rieši, ako čo najskôr získať kvalitné skúsenosti, mileniál môže riešiť hypotéku a baby boomer dôchodok. Snaž sa porozumieť, kde na ceste životom sa jednotlivci nachádzajú a prispôsob tomu svoju snahu motivovať.

 

Zhrnutie

Viesť viacgeneračný tím môže byť výzvou. Každá generácia, baby boomers, generácia X, Y a Z, má vlastné priority a iné veci ich dokážu motivovať. Keď vedieš viacgeneračný tím, snaž sa:

  1. Neupínať na rozdiely, ale hľadať, čo tím spája
  2. Podporiť spoluprácu medzi generáciami 
  3. Spoznať svojich zamestnancov
  4. Pochopiť, v akej životnej etape sa nachádzajú a porozumieť ich aktuálnym potrebám

E-BOOK ZDARMA:
6 PRAVIDIEL PRE EFEKTÍVNE MEETINGY

STIAHNUŤ TERAZ >>

PRIHLÁSENIE NA ODBER NÁSTROJOV NA E-MAIL

Nový nástroj každý týždeň?

CHCEM ODOBERAŤ NÁSTROJE

One comment on “Ako motivovať viacgeneračný tím?”

  1. Báječné zhrnutie!
    Práve minulý týždeň sme s kolegami na lektorskom tréningu rozoberali dôležitosti a benefity viacgeneračného tímu. Je skvelé keď si uvedomíme že v takomto tíme nesúťažíme, ani sa neporovnávame ale učíme sa jeden od druhého.
    Ďakujem:)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vzdelávacia platforma plná soft skills nástrojov patrí pod vzdelávaciu spoločnosť SUVko Coaching, ktorá tieto nástroje preveruje a trénuje vo firemnom vzdelávaní.
Kontaktné údaje
© Copyright 2018 - SUVko s.r.o.  - Všetky práva vyhradené
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram