V dnešnej dobe nie je žiadnou zvláštnosťou, keď vedľa seba v jednej firme pracujú až štyri generácie – baby boomers, generácia X, Y a Z.
Nejde len o vekové rozdiely.
Každá generácia má svoje hodnoty, ciele a priority nastavené trošku inak. A je na správnom lídrovi, aby vedel tieto rozdiely využiť a efektívne motivovať aj viacgeneračný tím.
Viacgeneračné pracovné prostredie zo sebou prináša nielen vzájomné obohatenie, ale aj množstvo výziev. V súčasnosti ide najmä o zosúladenie týchto generácií:
Povojnová generácia, takzvaní baby boomers, sú dnešní päťdesiatnici a šesťdesiatnici. V spoločnosti už majú prevažne vybudované kariéry a zastávajú vedúce pozície. Generácia je charakteristická svojou lojálnosťou voči firme, zamestnávateľovi a značke, svojou ambicióznosťou a pracovitosťou.
Nie je ojedinelé, ak má baby boomer v rebríčku priorít vyššie prácu než osobný život. Táto generácia uprednostňuje osobný kontakt a telefonát pred e-mailovaním a využívaním technických vymožeností. Nepotrebujú neustálu spätnú väzbu a snažia sa o kariérny rast, vzdelávanie a profesionálny rozvoj.
Čo ich motivuje:
Generácia X, dnešní štyridsiatnici a päťdesiatnici, tvoria vo všeobecnosti menšiu skupinu než baby boomers, no na pracovisku sa ich nachádza viac, kvôli dôchodkovému veku povojnovej generácie. Práve tejto generácii vďačíme za otvorenie témy rovnováhy pracovného a osobného života. Ich rodičia totižto nielen tvrdo pracovali, ale častokrát sa stali workoholikmi so syndrómom vyhorenia. Rodina a osobný život sú preto pre nich nesmierne dôležité.
Generácia X má rada väčšiu slobodu a flexibilitu, priebežnú spätnú väzbu a návrhy na zlepšenie. Sú to nezávislí ľudia, často skeptici so záujmom o technológie. Nepotrpia si na formalitu a neustála kontrola nadriadeným ich demotivuje. Veria, že povýšenie má prísť na základe kompetencie, nie veku.
Čo ich motivuje:
Generácia Y je známa aj ako mileniáli alebo deti milénia. Dnes sú to už dvadsiatnici a tridsiatnici a v rámci pracoviska budú čochvíľa tvoriť najväčšiu skupinu. Mileniáli nie sú takí lojálni ako baby boomers – kvôli lepšiemu ohodnoteniu a pracovným podmienkam nemajú problém zmeniť zamestnávateľa.
Mileniáli nechcú sedieť osem hodín v kancelárií. Hľadajú spôsoby, ako pracovať efektívnejšie v čase, kedy to vyhovuje im. Mať flexibilný pracovný čas a možnosť práce z domu sú pre nich kľúčové. Mileniáli majú radi výzvy a nasledujú trendy. Poradia si aj s najnovšou technológiou a sú spokojní, keď sa môžu neustále vzdelávať a osobne aj pracovne rásť.
Čo ich motivuje:
Generácia Z nepredstavuje v pracovnej sfére veľký podiel, avšak čerstvý dvadsiatnici a niektorí násťroční už vstupujú na pracovný trh. Sú na začiatku svojej kariérnej cesty, preto potrebujú neustály feedback a koučing. S mileniálmi majú spoločné to, že túžia po väčšej flexibilite a slobode.
V technológiách sú ako ryby vo vode a orientujú sa v najnovších technologických trendoch – veď svet bez technických vymožeností a internetu ani nepoznajú. Je to veľmi globálna generácia, ktorá nemá problém s multikultúrnym prostredím. Aj napriek technickej zdatnosti je zaujímavé, že táto generácia uprednostňuje osobnú komunikáciu pred telefonovaním či e-mailom.
Čo ich motivuje:
Rôznorodosť generácií prináša aj rôznorodosť názorov, postojov, životných a pracovných skúseností a priorít. To môže, samozrejme, viesť k mnohým nedorozumeniam a konfliktom. Dá sa z toho však aj poučiť a vyťažiť maximum. Rebecca Knight z Hardvard Business Review prináša pre lídrov s viacgeneračným pracovným prostredím niekoľko rád:
Viesť viacgeneračný tím môže byť výzvou. Každá generácia, baby boomers, generácia X, Y a Z, má vlastné priority a iné veci ich dokážu motivovať. Keď vedieš viacgeneračný tím, snaž sa:
Báječné zhrnutie!
Práve minulý týždeň sme s kolegami na lektorskom tréningu rozoberali dôležitosti a benefity viacgeneračného tímu. Je skvelé keď si uvedomíme že v takomto tíme nesúťažíme, ani sa neporovnávame ale učíme sa jeden od druhého.
Ďakujem:)