Líder Tibor pravidelne dáva spätnú väzbu členom svojho tímu. Vidí, ako im to pomáha. Neustále sa zlepšujú v tom, čo robia. Uvedomuje si, že ak vďaka tomu napredujú jeho spolupracovníci, spätná väzba by prospela aj jemu. Aj on by chcel vedieť, čo podľa druhých robí dobre a na čom by, naopak, potreboval popracovať. Rozprával sa o tom s ďalším lídrom Kamilom a ten mu odporučil, aby využil 360 stupňovú spätnú väzbu. Vďaka nej spozná svoje silné aj slabé stránky a dozvie sa, do akej miery ich využíva.
Možno aj ty vedieš tím ľudí, ktorým pravidelne podávaš spätnú väzbu. Alebo si na opačnej strane a túto spätnú väzbu dostávaš od svojho manažéra či lídra. V tomto prípade ide len o jedného človeka. Nech už si na strane lídra alebo člena tímu, menší prieskum si môžeš spraviť sám od seba a poprosiť ľudí okolo seba o ich názor. Prečo? Ako? Čítaj ďalej.
Je prirodzené, že sami nevieme odhadnúť, ako pôsobíme na ostatných, alebo ako vnímajú náš výkon. Na to, aby sme to zistili, sa nemusíme učiť čítať myšlienky. Postačí, ak sa ľudí na to opýtame. Prečo má význam pýtať si názor na seba? Ako to urobiť, aby z toho mali dobrý pocit obe strany? Čítaj ďalej o tomto nástroji.
360° spätná väzba je nástroj, ktorý ti umožní získať informácie týkajúce sa tvojich schopností a výkonu ako zamestnanca, kolegu, či lídra. Ak chceš získať naozaj komplexné informácie z rôznych uhlov pohľadu, môžeš zapojiť okrem kolegov, manažérov, či klientov aj ľudí zo svojho súkromného života – priateľov alebo rodinu.
Niekedy sú takéto systémy hodnotenia anonymné. Ich výhodou môže byť väčšia otvorenosť a ochrana vzťahov medzi hodnotiacim a hodnoteným. No môže to mať aj presne opačný efekt. Ľudia povedia aj to, čo by inak nepovedali, prípadne si ventilujú frustráciu, ktorá sa prejaví ako ostrá kritika. Tá je častokrát nespravodlivá. Iní sa zas boja povedať niečo zlé. Môže tiež viesť k podozrievavosti hodnoteného – láme si hlavu nad tým, kto čo povedal. Preto je lepšie sa tejto variante vyhnúť.
Radšej si vyber zdroje, ktorým veríš. Pri nich vieš, že týmto procesom ti chcú pomôcť sa zlepšiť.
Ako máš postupovať pri tejto spätnej väzbe?
Vyber si 5 – 10 ľudí, ktorí pochádzajú zo širokého spektra osobných a profesijných kontaktov – šéf, kolega, klient, obchodný partner, kamarát, mentor. Spýtaj sa dotyčných, či by boli ochotní pracovať na takom hodnotení. Jasne a zrozumiteľne im vysvetli, o čo ide. Musia pochopiť, že je potrebné otvorené, kritické a objektívne hodnotenie a maximálna úprimnosť.
Priprav jednoduchý dotazník, ktorý následne rozošleš svojim hodnotiteľom. Vyber si, akú bude mať formu. Zvolíš súbor vo Worde, ktorý bude súčasťou prílohy v e-maile, alebo sa rozhodneš ľuďom zjednodušiť život a vytvoríš dotazník priamo cez Google formulár? Otázky môžu byť zamerané na konkrétne kritériá (sebavedomie, orientácia na ciele, ochota riskovať,...). Môžeš zvoliť aj všeobecné otázky, prípadne kvantitatívne hodnotenie – schopnosti a kompetencie na škále od 1 do 5. Je to len na tebe.
Otázky môžu vyzerať napríklad takto:
Teraz je na čase pozrieť sa pravde do očí a vyhodnotiť zozbierané odpovede. Ako ťa vnímajú druhí? Aké sú podľa nich tvoje silné stránky alebo naopak, slabé?
Na záver sa svojim hodnotiteľom poďakuj. Vypĺňaniu dotazníka venovali svoj čas a poskytli ti informácie o tom, ako ťa vnímajú. Aby videli, že to celé naozaj malo zmysel, aj ty ich informuj o tom, ako ti tie informácie pomohli a ako sa vďaka nim snažíš na sebe pracovať. Veď možno ich názory boli podnetom na to, aby si zmenil svoj život...
Tibor si na svoju spätnú väzbu vybral siedmich ľudí – dvoch členov tímu, lídra Kamila, svojho priameho nadriadeného, klienta, dobrého kamaráta a svoju priateľku. Zostavil jednoduchý dotazník a dal ho vyplniť svojim hodnotiteľom. Vďaka výsledkom zistil, že väčšina z hodnotiteľov vníma ako jeho silné stránky jeho schopnosť zadeliť si čas medzi úlohy a efektivitu jeho práce. Vyzdvihli tiež, že dokáže nielen dosahovať ciele, ale aj motivovať iných, aby sa snažili viac. Jeho slabou stránkou je, naopak, občasná komplikovanosť v komunikácii s inými ľuďmi, či prílišná asertivita. Vďaka tejto spätnej väzbe vie, na čom má popracovať.
Vŕta ti teraz v hlave ako by hodnotili tvoji spolupracovníci, manažéri, lídri, či kamaráti teba? Najlepší spôsob, ako to zistiť, je túto 360 stupňovú spätnú väzbu vyskúšať.