Konštruktívna kritika
Len nedávno sa Ondrej dohodol so svojím zamestnancom Adamom, aby pri práci nepoužíval mobilný telefón na súkromné účely. Dnes ho však s mobilom v ruke videl už trikrát a to aj vtedy, keď sa mal venovať zákazníkom. Prvé dva razy to nebral vážne, veď možno si potrebuje niečo súrne vybaviť. Tretí raz však už vybuchol a nakričal na Adama rovno pred zákazníčkou.
Ľahostajnosť k pravidlám a prižmúrenie oka naozaj nie sú vhodnou stratégiou. Vedú totiž len k ďalšiemu porušovaniu pravidiel, až kým pohár trpezlivosti nepretečie. Tomu však môžeš predísť s nástrojom konštruktívna kritika.
Prečo je konštruktívna kritika taká dôležitá
Aj keď slovo „kritika“ často vnímame negatívne, jej úloha je omnoho dôležitejšia než len poukázať na vzniknutý problém. Svojou kritikou dokazuješ, že ti záleží na človeku, na pracovnom procese aj na výsledku práce. Cieľom kritiky je nie len chybu odstrániť, ale aj predísť podobným chybám v budúcnosti. Konštruktívna kritika prináša hodnotu a pomáha zamestnancom zlepšovať sa.
Pri podávaní spätnej väzby vždy popremýšľaj, či došlo k pochybeniu po prvýkrát a či šlo o vedomé porušenie pravidla. Na základe stupňa závažnosti potom môžeš použiť nasledovné nástroje:
Princíp konštruktívnej kritiky
Konštruktívna kritika prichádza, keď dohoda, ktorá vznikla medzi tebou a zamestnancom, nebola dodržaná. To, ako sa dohoda vytvára, riešime v nástroji chyba – dohoda – vzťah.
Pri konštruktívnej kritike sa pýtame na minulosť, prítomnosť a budúcnosť:
Otázky sú zamerané na dohodu, ktorá vznikla v minulosti, nie dôvod, prečo ju zamestnanec nedodržal.
Ako sme si zadali systém práce?
Ako sa máš správať na pracovisku?
Čo je napísané v odstavci xy?
Otázky sú zamerané na chybu, ktorá vznikla teraz.
V akom stave je teraz tá dohoda?
Koľko je teraz hodín? O koľkej si tu mal byť?
Uvedomuješ si, že svojím konaním ohrozuješ iných?
Otázky sú zamerané na riešenie, ako v budúcnosti problém odstrániť.
Čo zmeníš, aby sa to už nezopakovalo?
Čo navrhuješ?
Ako to chceš vyriešiť?
Ondrej si poradil takto:
Ako sme sa dohodli ohľadom používania mobilu počas pracovnej doby?
Adam, dodržiavaš dohodu, keď stále používaš mobil? Je toto dodržiavanie dohody?
Čo urobíš preto, aby sa to nezopakovalo? Ako to napravíš?
Spôsob podania spätnej väzby vždy prispôsob závažnosti situácie. Neboj sa podať konštruktívnu kritiku – to z teba nerobí zlého lídra. Práve naopak, tvoja kritika odzrkadľuje záujem o človeka, o pracovný proces a výsledok práce. Uzatvorením dohody si zamestnanec uvedomí, že nie ty si zlým šéfom, ale to on ťa k tomu donútil tým, že porušil pravidlo.
ZHRNUTIE
Konštruktívna kritika – použi ju ak dohoda, ktorá vznikla, nebola dodržaná
Pýtaj sa na: