Personal branding
Maroš študuje anglický jazyk. Je vo štvrtom ročníku a popri škole fotí koncerty a rôzne kultúrne aj športové podujatia. Pomaly už ale premýšľa nad tým, čo bude robiť po úspešnom ukončení štúdia. Zamýšľa sa tiež, ako by mohol na pracovnom trhu zvýšiť svoju atraktívnosť pre potenciálnych zamestnávateľov.
Možno aj ty práve riešiš rovnakú dilemu ako Maroš. Zaoberáš sa otázkou, kam bude tvoj život smerovať po získaní diplomu, prípadne ako môžeš zvýšiť svoje šance na získanie svojej vysnívanej práce. Zrejme už vieš, ako napísať dobrý životopis či motivačný list. Na to, aby si zaujal, potrebuješ viac.
Osobná značka – ako na to
Pred tým než prejdeme k samotným bodom, vysvetlíme si, v čom spočíva personal branding alebo budovanie osobnej značky. V podstate ide o proces, kedy sa človek prezentuje potenciálnym klientom alebo zamestnávateľom online aj offline. Je to nástroj, vďaka ktorému si ťa ľudia zapamätajú. Tak isto im to pomôže získať predstavu o tom, kto si a čo ťa baví.
Samozrejme, na vybudovanie osobnej značky je potrebný istý čas. Nestane sa to zo dňa na deň. Tu je niekoľko bodov, ktoré ti s týmto procesom môžu pomôcť:
- Uvedom si svoju hodnotu. Zisti, v čom si dobrý a komu to môže priniesť úžitok. Zamysli sa nad tým, akú stratu by utrpela daná spoločnosť keby si pre ňu nepracoval. Môžeš na to využiť napríklad aj SWOT analýzu.
- Poznaj svojho prijímateľa. Premysli si, aký dojem chceš zanechať a tiež to, aký je tvoj potenciálny trh. Kde sa tieto dva prepájajú?
- Ukáž svoju prácu. Využi na to online platformy ako sú LinkedIn, Facebook, Instagram,... Snaž sa nájsť rovnováhu medzi uverejňovaním osobných vecí a príspevkov, ktoré sa týkajú biznisu.
- Buduj značku aj offline. Snaž sa zanechať pozitívny dojem na ľudí, ktorých stretneš a nos so sebou vizitky.
- Vzdelávaj sa. Svoju hodnotu môžeš zvýšiť aj tým, že sa budeš neustále vzdelávať. Možností je veľa – knihy, online kurzy, konferencie, alebo si môžeš nájsť napríklad aj mentora.
Buduj značku, posilníš kariéru
Maroš sa rozhodol, že začne s budovaním svojej osobnej značky. Je presvedčený, že mu to pomôže dostať sa do povedomia ľudí. Maroš:
- si uvedomil svoju hodnotu. Popri štúdiu sa venuje fotografii a tá je jeho silnou stránkou. Baví ho fotenie ľudí v „akcii“ a na to by sa rád zameral aj v budúcnosti. Doteraz bol fotiť na viacerých koncertoch a podujatiach a dostal pozitívnu spätnú väzbu na svoju prácu.
- pozná svojho prijímateľa. Pomocou svojich fotiek chce ľuďom sprostredkovať dynamiku a emócie na fotkách. Chce sa tiež dostať do povedomia organizátorov najrôznejších podujatí.
- ukazuje svoju prácu. Ako takmer každý mladý človek je aktívny na sociálnych sieťach. Na Facebooku má vlastnú stránku, kam pridáva fotky z akcií. To isté platí aj o Instagrame, kde má účet, na ktorom prezentuje svoju tvorbu aj fotografie zo zákulisia fotení. Rozhodol sa, že si vytvorí aj účet na LinkedIn-e, aby sa tak dostal bližšie k potenciálnym zamestnávateľom.
- buduje značku aj offline. Chce si nechať vyrobiť aj vizitky, aby ich mohol dávať potenciálnym klientom.
- sa vzdeláva. Príležitosť na to bude mať napríklad aj na fotografickom workshope v Prahe, na ktorý sa práve prihlásil.
Možno si si práve povedal, že aj ty si chceš vybudovať svoju vlastnú osobnú značku. Začať môžeš hneď. Najprv si musíš uvedomiť svoju hodnotu a tiež poznať svojho prijímateľa. Neboj sa ukázať svoju prácu. Nezabudni na to, že značku je potrebné budovať aj offline. No a na koniec – vzdelávaj sa.